Doelen

Aangezien een kleine spoorstaaf al zo’n 1,5 ton weegt, is gebruik van een kraan hiervoor noodzakelijk. Een goed functionerende kraan is dan ook van cruciaal belang voor de dienstverlening van Voestalpine Railpro én voor stabiel openbaar vervoer in Nederland. BKRS is door Voestalpine Railpro ingeschakeld om een nieuwe, goed functionerende portaalkraan te leveren. Samen vormen de kraan van BKRS en de dienstverlening van Voestalpine Railpro zodoende een essentiële schakel in de continuïteit van het openbaar vervoer in Nederland.

De oude portaalkraan die Voestalpine Railpro in gebruik had was aan vervanging toe. De laatste jaren stegen de onderhoudskosten terwijl het aantal storingen toenam. Om zowel de kosten als het aantal storingen te laten afnemen, werd er naar vervanging gezocht.
Uit een selectie van aanbieders koos Voestalpine Railpro uiteindelijk voor BKRS. Een belangrijke rol in de keuze speelde het feit dat een ander bedrijfsonderdeel van Voestalpine in het verleden al eens zaken heeft gedaan met BKRS. De tevredenheid over deze samenwerking was een belangrijke reden voor Voestalpine Railpro om ook met BKRS in zee te gaan.

Onze oplossing

BKRS heeft de oude kraan die Voestalpine Railpro in gebruik had vervangen. Het project bestond niet alleen uit het construeren van een nieuwe kraan. Ook het demonteren en afvoeren van de oude kraan is door BKRS uitgevoerd.
Kenmerkend voor de oplossingen van BKRS is dat deze goed aansluiten bij zeer specifieke wensen van de klant. Hier is dit project een mooi voorbeeld van.
Het unieke aan de portaalkraan die we aan Voestalpine Railpro hebben geleverd is de overspanning. Voor de meeste projecten is een overspanning van tussen de 30 en 40 meter gebruikelijk. Het bijzondere aan deze kraan is de overspanning van maar liefst 55 meter. Dit wil zeggen dat de kraan van wiel tot wiel 55 meter is. Tel hierbij op dat de kraan een bedrijfslast van 10 ton heeft en het unieke karakter en de grote omvang van dit project worden duidelijk.
De grote overspanning van de kraan was noodzakelijk vanwege het terrein. Binnen de 55 meter ligt al het materiaal van Voestalpine Railpro opgeslagen en er was reeds een bestaande spoorbaan waar de kraan overheen moet rijden. De aanwezigheid van deze bestaande spoorbaan zorgde voor nog een andere uitdaging: het vervaardigen van een zo licht mogelijke kraan. Door een zo licht mogelijke constructie wilden we de belasting van de (bestaande) rail minimaliseren. In deze opzet zijn we goed geslaagd.
Tot slot is de kraan frequentiegestuurd. Hierdoor worden geleidelijke en soepele bewegingen gecreëerd waardoor lasten zonder schokken kunnen worden verplaatst.

Maatwerk

BKRS heeft de oude kraan die Voestalpine Railpro in gebruik had vervangen. Het project bestond niet alleen uit het construeren van een nieuwe kraan. Ook het demonteren en afvoeren van de oude kraan is door BKRS uitgevoerd.
Kenmerkend voor de oplossingen van BKRS is dat deze goed aansluiten bij zeer specifieke wensen van de klant. Hier is dit project een mooi voorbeeld van.
Het unieke aan de portaalkraan die we aan Voestalpine Railpro hebben geleverd is de overspanning. Voor de meeste projecten is een overspanning van tussen de 30 en 40 meter gebruikelijk. Het bijzondere aan deze kraan is de overspanning van maar liefst 55 meter. Dit wil zeggen dat de kraan van wiel tot wiel 55 meter is. Tel hierbij op dat de kraan een bedrijfslast van 10 ton heeft en het unieke karakter en de grote omvang van dit project worden duidelijk.
De grote overspanning van de kraan was noodzakelijk vanwege het terrein. Binnen de 55 meter ligt al het materiaal van Voestalpine Railpro opgeslagen en er was reeds een bestaande spoorbaan waar de kraan overheen moet rijden. De aanwezigheid van deze bestaande spoorbaan zorgde voor nog een andere uitdaging: het vervaardigen van een zo licht mogelijke kraan. Door een zo licht mogelijke constructie wilden we de belasting van de (bestaande) rail minimaliseren. In deze opzet zijn we goed geslaagd.
Tot slot is de kraan frequentiegestuurd. Hierdoor worden geleidelijke en soepele bewegingen gecreëerd waardoor lasten zonder schokken kunnen worden verplaatst.

 

Over de opdrachtgever

Voestalpine Railpro is actief in de spoorbranche als groothandel van ‘spoorse materialen’. Van schuursponzen tot spoorstaven of wissels, Voestalpine Railpro is dé partij waar spoor aannemers bij aankloppen voor hun materiaal.