Doelen

De samenwerking tussen Denys en BKRS Crane Systems gaat al meer dan 15 jaar terug. Omdat beide partijen zeker zijn van de professionaliteit en betrokkenheid van elkaar, werd de samenwerking ook graag weer opgezocht toen Denys een mooi project toegewezen kreeg in Genève. Voor de aanleg van een warmte- en koelingsnetwerk in de Zwitserse stad was een leidingnet nodig. Denys heeft uitgebreide ervaring met, en is specialist in de boortechnieken die nodig waren om de tunnels voor dit leidingnet aan te leggen. Om de boormachines op te bouwen, buizen te lossen van de vrachtwagen, en uiteindelijk alles te monteren en demonteren is een kraan nodig bij de boorput.

Denys had hiervoor enkele vragen aan BKRS. Omdat het gaat om een project met een duur van iets meer dan een jaar, wilde Denys graag een bestaande kraan gebruiken. Gelukkig bezat Denys op de werf in Wondelgem nog een portaalkraan, die zij graag zouden inzetten voor dit project. BKRS heeft meegedacht over hoe deze kraan geschikt kon worden gemaakt voor het nieuwe project.

De doelen voor het project waren daarmee meerzijdig: een duurzame oplossing, waarbij een bestaande kraan gereviseerd werd, en op locatie kon worden geïnstalleerd door de specialisten van BKRS.

Het project

Geert Goossens is al 12 jaar werkzaam bij Denys, tegenwoordig als werfleider binnen de afdeling tunneling. Doordat Denys in de afgelopen jaren enkele succesvolle projecten heeft afgerond in Zwitserland, zijn zij ook benaderd voor de huidige klus. Geert: “Door onze eerdere ervaring in Zwitserland stonden wij al bekend als betrouwbare partij”. Deze klus draagt bij aan het GeniLac project, een innovatief project dat delen van de Zwitserse stad voorziet van koeling en verwarming direct afkomstig uit het meer van Genève.

Het water van dit meer haalt op 45 meter diepte het hele jaar door een stabiele temperatuur van ongeveer 7°C. Deze natuurlijke bron wordt al 10 jaar gebruikt om gebouwen in Genève te koelen en verwarmen. Een netwerk van leidingen pompt het water vanuit het meer naar bedrijven en organisaties in Genève, waarmee deze natuurlijk gekoeld worden. Door hittepompen toe te voegen aan het netwerk kan er in de winter ook verwarmd worden. GeniLac is daarmee een toekomstbestendige oplossing: 100% duurzaam en lokaal, met 80% minder energie voor verkoeling, en 80% minder CO2-uitstoot voor verwarming.

De komende jaren wordt het netwerk uitgebreid van het Nations district naar het centrum en het luchthavengebied. Hiervoor worden leidingen in de grond aangelegd met een totale lengte van zo’n 20 kilometer. Deze twee parallelle leidingen (eentje voor warm water, eentje voor koud water) bestaat uit buizen met een diameter van 1200 mm en een plaatstalen kern. De buizen moeten een druk aankunnen van 15 Bar. Denys boort de tunnels voor deze leidingen over een afstand van ongeveer 2 kilometer. Hiervoor was een kraansysteem nodig, dat alle hijsoperaties op de smalle en langwerpige werf kon uitvoeren. Een kabelkraan zou te groot zijn, waardoor de keuze viel op de bestaande portaalkraan die Denys eerder bij BKRS had laten realiseren, en die op het moment op de werf in België stond.

Onze oplossing

BKRS dacht mee in de uitdaging van de klant, en kwam al snel tot de conclusie dat een mobiele kraan onrendabel zou zijn. Deze vereist een machinist, maar aangezien de kraan maar enkele hijsklussen per dag heeft, zou deze machinist niet effectief ingezet kunnen worden. Bovendien ligt het terrein naast een snelweg, en was het platform van de boorinstallatie daarmee te smal voor een kabelkraan. Daarnaast heeft een mobiele hijskraan een vrij lange mast, wat voor gevaar zou kunnen zorgen gezien de locatie: nabij het vliegveld van Genève. Voor BKRS was het duidelijk dat een portaalkraan op rails hier soelaas zou bieden. Gelukkig had Denys een portaalkraan die hiervoor gebruikt kon worden. De boormachine heeft een gewicht van 15 ton, waar de portaalkraan met een hefvermogen van 20 ton dus voor ingezet kon worden.

DEMONTAGE EN REVISIE

BKRS heeft de kraan op de werkplaats van Denys gedemonteerd, en meegenomen naar de werkplaats in Veghel om de kraan hier klaar te maken voor de nieuwe klus. In de eigen werkplaats is de kraan volledig getest, is de elektrische installatie vernieuwd, en de kraan volledig veilig gemaakt voor het nieuwe gebruik.

INSTALLATIE OP LOCATIE

Voor de monteurs van BKRS was dit ook een mooie klus: zij konden op locatie in Zwitserland de ingebruikname van de kraan verzorgen. Een aantal keer peer jaar verzorgt BKRS klussen in het buitenland. Hiervoor reizen de monteurs af naar de locatie van de klus. Daar installeren zij de kraan. In dit project zijn de monteurs een week naar de tweede grootste stad van Zwitserland geweest, waar ook ruimte was om eigen activiteiten te ondernemen.

TESTEN VAN DE KRAAN

De monteurs hebben de kraan direct getest met 125% proefgewicht, om te controleren of de kraan niet te veel doorbuigt en daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen. Dit bleek het geval, waardoor Denys direct kon starten met het project.

Aan het einde van het project kan Denys de kraan weer laten demonteren, zodat deze terug kan naar het originele gebruik, of voor een volgend project kan worden ingezet.

Ook als monteur aan zulke gave klussen werken? Kijk dan eens bij onze vacatures!

DE SAMENWERKING

Denys en BKRS zijn te spreken over de samenwerking in dit project. Dankzij de open en vlotte communicatie konden alle uitdagingen snel de wereld uit geholpen worden. “In geval van uitdagingen konden we snel bij de juiste persoon terecht, waarbij de ervaring van BKRS met het internationaal werken hielp met het snelle bereiken van een oplossing”, aldus Geert.

Het geleverde werk

 

Over de opdrachtgever

Denys is een multidisciplinaire groep gespecialiseerd in water, energie, mobiliteit, bouwkunde, restauratie en speciale technieken. Door deze unieke diversificatie is Denys een veelgevraagde partner voor complexe bouwprojecten en infrastructuurwerken, in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.