Grand Paris Express is de opdrachtgever van de uitbreiding van het metronetwerk in en rond Parijs. De tijdelijke vereniging Avenir die lijn 17 lot 1 maakt voor Grand Paris Express had een 45 tons portaalkraan nodig voor het bevoorraden van een tunnelboormachine op 35 meter diepte voor een project in Parijs. De tunnel wordt een traject van 6 kilometer lang. Dit project is voor een metronetwerk en moet klaar zijn voor de Olympische Zomerspelen in 2024.
Doelen
Onze oplossing
Wayss & Freytag, onderdeel van Royal BAM Group, voert een deel van de opdracht uit. Jaren geleden hadden zij al goede ervaring met BKRS voor een project in Den Haag. Hierom zochten zij weer contact met BKRS voor deze opdracht in Parijs.
De samenwerking met Wayss & Freytag is constructief. BKRS zag een mogelijkheid om het ontwerp van de kraan in het oorspronkelijke plan te verbeteren. Daarom maakte Wayss & Freytag graag gebruik van de uitgebreide kennis van BKRS.
De portaalkraan is in februari 2020 geleverd door BKRS. Deze portaalkraan met een bedrijfslast van 45 ton heeft een lengte van 33 meter en kan zonder problemen de tunnelboormachine op 35 meter diepte bevoorraden. Hiermee draagt de kraan bij aan het uitbreiden van het bestaande metronetwerk in en rond Parijs.
Over de opdrachtgever
Grand Paris Express breidt het metronetwerk van Parijs uit. Het geheel zal bestaan uit tunnels van in totaal 200 kilometer lang in vier nieuwe metrolijnen. Daarnaast worden bestaande lijnen verlengd. Er komt onder andere een lijn van luchthaven Le Bourget naar de locatie van de Olympische Spelen in 2024. Er komen 60 nieuwe metrostations. Het deel project line 17-1 wordt in hoofdzaak uitgevoerd door vier partijen: Demathieu bard, Implenia, Impresa Pizzarotti & C. S.p.A en Royal BAM Group.